lisahholsson.blogg.se

Torsdag

Publicerad 2014-10-24 08:36:00 i Allmänt,

Hejsan.

Idag är jag helt slut. Hela veckan har jag varit på campus från morgon till kväll och bara pluggat. Blev sjuk förra veckan men jag blir bättre för varje dag som går och tur det! Nästa onsdag har jag mina två största mid terms istället för denna veckan, (De blev framskjutna). Nu skriver jag också ett paper parallellt med förberedelserna.

Biblioteket på skolan, där jag spenderat ett antal timmar, är väldigt trevligt och mysigt. Det är ganska stort och det är alltid mycket folk som sitter och läser. Det finns ett litet fik där man kan köpa sitt kaffe och någon bakelse, det finns ett 40-tal nya macs, hela nedervåningen är en "No talking zone" där jag brukar sitta på min rast och dricka mitt kaffe och filosofera lite, (haha), innan min political thinking lektion. Det är den bästa stunden på hela dagen, på måndagar och onsdagar i alla fall, för där sitter man med många andra som själva är insatta i sin uppgift och tystnaden är otroligt behaglig. Det är skönt att bara få sitta och tänka i fred utan störande moment. Jag tror jag njuter av denna stunden så pass mycket för att jag nästan aldrig får vara ensam annars. Vi är just nu åtta i huset och det är alltid någon hemma när jag är det. Någon brukar alltid vara i vardagsrummet och kolla på Tv eller laga mat i köket. Jag och Therese som delar rum har liknande scheman och därför har jag inte mycket tid där heller.

När jag bodde ensam i min lägenhet i Uddevalla tänkte jag inte riktigt på hur skönt det är att bara få vara själv ibland. Att komma bort från allt och alla om man skulle ha en dålig dag och så vidare. Så att sitta i biblioteket och njuta av en kopp kaffe med en bok är otroligt rogivande för mig. Sedan händer det väldigt mycket på entrenivån. Folk läser, skriver ut, kopierar, uppenbart stressar inför prov och pratar. För någon vecka sedan var det en kille som sprang runt helt naken genom biblioteket tills vakterna fick tag på honom, det var helt galet! Folk är i allmänhet väldigt trevliga mot varandra och ofta är det någon som öppnar dörren åt en.

Fraserna "Excuse me/sorry" och "Thank you" måste nog vara de mest använda. Så fort någon "står i din väg" eller råkar gå in i dig får du en hjärtligt menad ursäkt. Jag pratar med många olika personer varje dag och håller på att lära känna nya människor, det var lite svårt att ta initiativ till konversation i början, men det har släppt.

Kommentarer

Postat av: Samira

Publicerad 2014-10-28 23:34:38

Hej Lisa!

Det är såååå kul att läsa om hur du har det "over there"!! Jag är grymt avundsjuk. Det hade varit fantastiskt att få göra något liknande när jag var i din ålder. Skoj att höra att du funnit dig väl till rätta och hittat dina guldkorn både bland lärare, ämnen och mysiga platser att trivas på. Och så lite krydda i tillvaron med nakna grabbar som springer omkring, haha. Det är det dåligt med här hemma i höstmörkret i Stockholm.

Björn är redan nere i Kapstaden och jag flyger ner den 17 november. Vi reser tillbaka till Sverige någon gång i april som vanligt.

Har du läst vår artikel i First Class Magazine om Spanienresan? Här kan du hitta den digitalt: http://www.firstclassmagazine.se/norra-spaniens-basta-restauranger/#/

Stora bamsiga kramar från Björn och mig!
Samira

Postat av: Björn Waenerlund

Publicerad 2014-10-29 17:25:48

Hej Lisa,
Fick just din bloggadress från Samira. Jättespännanade tycker jag, att få läsa om hur du har det och hur du trivs i din nya miljö. Kul också att det verkar gå så bra med dina studier. Men jag kan förstå att det är mycket jobb!
Själv är jag i Sydafrika sedan några veckor och njuter av en varm och jättefin vår här nere. Samira kommer först i mitten av november så lite ensamt är det. Det skall bli kul när hon kommer. Ha det nu så bra och lycka till med studierna! Stor Kram från Björn

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela