lisahholsson.blogg.se

Halloj

Publicerad 2015-04-01 08:10:02 i Allmänt,

Hej! Jag skrev ett långt inlägg här på bloggen för ungefär en vecka sedan, tänkte att det var dags eftersom jag inte skrivit något sedan jag reste tillbaka hit. När jag var klar och skulle lägga upp det så försvann allt bara helt plötsligt, tror att det har något att göra med skolans internet (det var där jag satt och skrev). Jag lyckades spara några delar men skriver det på nytt;

Just nu sitter jag i biblioteket på campus med min kaffe och pluggar american gov. and politics. Jag absolut ÄLSKAR denna kursen, även political science as a whole. Också prof. Eskandari, som jag har nu och hade förra terminen i comparative politics och political thinking. Han är helt otrolig och fruktansvärt kunnig. Seriös, men samtidigt rolig. Jag är så glad och lycklig att få kunna gå på hans lectures, det är något som jag alltid ser fram mot. Jag får nästan en liten tår i ögat när jag tänker på att jag inte kommer få ha honom som lärare i framtiden, eller att gå på det här colleget. Jag har utvecklats här i Santa Barbara på alla möjliga sätt och vis och mycket har jag Eskandari att tacka för. Han är hård och rättvis, väldigt motiverade, respektfull och han verkligen uppskattar dem som anstränger sig. Jag har inte missat en enda lecture, under förra terminen eller denna, och jag tror att han märker hur intresserad jag är.

Det finns ett "Honor Society" här på campus, även internationellt och på andra colleges över hela USA, som heter Phi Theta Kappa. Jag blev inbjuden i januari och gick med på grund av att Eskandari har uppmanat mig flera gånger. Det syns på ditt transcript att du är med och urskiljer dig från "mängden". I Sverige kanske det inte har lika stor betydelse, men det är ju alltid något att ha med på sitt CV. Dessutom får man chans att hjälpa till i samhället och volontärarbeta på olika ställen här i närheten. Det var en induktion för alla nya medlemmar i slutet av februari och man skulle vara finklädd, (buiness attire), mingla runt lite med de andra. Det var jätte roligt och jag har lärt känna många nya intressanta människor! Tidningen var där och tog kort, sedan efter några lärare och ledningen höll tal, fick vi svära en ed på att följa olika regler och arbeta för en bättre skola etc.

Den fjärde april, alltså på lördag, åker jag till Sacramento med Eskandari och 25 andra elever. Vi åker dit på ett internship program under sex dagar och ska se hur Kalifornien styrs och vi ska även träffa lokala politiker. Vi har ett inbokat möte med guvernören Jerry Brown och vi kommer troligen få träffa och prata med honom! Det är helt galet och jag ser fram mot detta så mycket, jag tror att jag kommer lära mig en hel del. Detta internship programmet är också en kurs som jag tar, inte bara en resa, och därför kommer jag skriva ett 15-20 sidor långt paper om några policy issues här i Kalifornien som jag redan valt ut och även vad politikerna jag mött har för åsikter. Först när Eskandari föreslog detta inför någon av klasserna förra terminen antog jag att det inte var för internationella studenter, utan bara för amerikaner. Jag tänkte inte ens tanken på att jag skulle kunna åka med. Det var efter en lektion för någon månad sedan som han frågade om jag inte skulle åka med, det är ju en sådan otrolig chans sa han, och att han gärna skulle vilja ha med mig i gruppen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela